Vilhelm Nielsen i samtale med Erik A Nielsen
Udsendt i Danmarks Radio engang i begyndelsen af 1990'erne. Optaget hos Vilhelm Nielsen i Birkerød.
Udsendelsen indgik i en serie på
fire interviews, hvoraf de tre andre var med digteren Klaus Høeck, ombudsmand
Hans Gammeltoft Hansen og fhv. minister Poul Nyboe Andersen. – Red.
Erik A Nielsen
Idag er der faldet det største lag sne over Danmark i fire år.
Det hele ligger fint og hvidt omkring os til glæde for mange børn og voksne med
ski og med kælke og så videre. Og vi sidder nu her og glæder os vel også indendørs lidt over,
at det er hvidt og lidt koldt
derude, blandt andet fordi man så med lidt større tryghed kryber
sammen og tænker, at dette er en god vinterdag at føre en samtale på.
Og den, samtalen idag skal føres med, er Vilhelm Nielsen.
Om Vilhelm Nielsen er der at fortælle, at han har beskæftiget sig med mange forskellige
aspekter af undervisningen sit lange liv
igennem. Han har undervist både på højskole og på seminarium,
i særdeleshed i kristendomskund.
Han har været forstander for Den frie Lærerskole i Ollerup, og han har sluttet
sin karriere med at være undervisningsinspektør for folkehøjskolerne.
Og nu siger jeg så til dig, Vilhelm Nielsen, i gamle dage eksisterede der sådan et lidt idyllisk og kønt ord, som hed at
være en skolemand.
Er du en skolemand?
Vilhelm Nielsen
Jeg er blevet det. Jeg er teolog af uddannelse og
blev gennem Dansk Ungdomssamvirke trukket ind i en vældig interesse for folkehøjskolen.
Det lykkedes mig så
at blive ansat på en udmærket folkehøjskole efter, at besættelsestiden var forbi.
Der var jeg i syv år, og det har så ført mig ind i undervisnings- og skolevirksomhed for resten af min tilværelse.
Erik A Nielsen
Synes du, at det er en lidt for idyllisk betegnelse at blive kaldt skolemand?
Vilhelm Nielsen
Det synes jeg ikke, men jeg har en fornemmelse af,
at det med skole er blevet overvurderet.
Skolen er jo ikke til for sig selv. Den skal tjene nogle andre formål eller nogle mennesker, nogle børn eller unge eller voksne eller hvem det nu er.
Man skal hellere understrege det som skolen vil end selve sagen, skole.
Erik A Nielsen
Har det betydet, at du har været lærer og skoleleder og til sidst altså også skoleadministrator på en særlig måde,
altså med en vis opposition mod selve det, som du beskæftigede dig med?
Vilhelm Nielsen
Det er måske for meget sagt. Men man kan
vel sige, at højskolerne egentlig er en slags antiskoler. Og hvis man læser Grundtvig – og det er jo ham, højskoletankerne
stammer fra – så vil man se at han er meget – negativ er er måske for stærkt sagt, men alligevel – over for de skoleformer, han mødte
i sin tilværelse for halvandet hundrede år siden.
Erik A Nielsen
De indvendinger Grundtvig havde mod sin tids skole, er det indvendinger som
man stadig har grund til at opretholde over for moderne skolevæsen, ifølge din mening?
Vilhelm Nielsen
Vel ikke lige i den form, som han havde dem, fordi
såvel folkeskolen som gymnasieskolen har ændret sig ganske betydeligt siden da.
Erik A Nielsen
For eksempel som resultat af Grundtvig's kritik?
Vilhelm Nielsen
Mere eller mindre, ja, men også i kraft af hele samfundsudviklingen.
Erik A Nielsen
Men er der så andre træk ved moderne skole, som du til gengæld synes, kan man sige, ligner de undertrykkelsesforhold,
som Grundtvig påpegede i skolen?
Vilhelm Nielsen
Det kunne man måske nok finde. Med hensyn til den højere skole, så var det jo latinen og alt hvad dertil hører, som han
bekæmpede. Der må man jo sige, at det
for længst er dansk, der er blevet hovedsagen i alle skoleformer. Men hvis det drejer sig ting som matematik, for eksempel, eller
naturfag, så tror jeg nok, at de ting, han bekæmpede, stadigvæk i fuldt flor.
Erik A Nielsen
En af de store skolestridigheder, som fandt sted mens du endu var aktiv som undervisningsinspektør og som underviser, det var
hele det som man kaldte indoktrineringsdebatten, som var en slags diskussion om
hvorvidt man som lærer kunne undervise uden, at man personlig bekendte kulør, eller trådte
tilstrækkeligt i karakter. Altså en påstand om, at man kan lære elever stof uden at de får varig prægning af den lærer, som meddeler dem stoffet.
Hvad var egentlig din oplevelse af den inddoktrineringsdebat?
Vilhelm Nielsen
Den var dobbelt. På den ene side kunne jeg godt se og fornemme, at der kunne være en
indoktrinering, som jeg syntes var urimelig og uberettiget.
På den anden side kan jeg ikke forstå, at man kan undervise
uden at være personligt engageret i det, man underviser i, og det vil slå igennem på den ene eller den anden måde.
Indoktrinering vil sige, at man vil give eleverne et bestemt system, en bestemt tankegang. Det kan efter min mening aldrig være rigtigt.
Man skal redegøre for den tankegang, og så skal man overlade til dem selv at finde ud af, hvad de kan bruge af den.
Det hænger selvfølgelig sammen med, at jeg først og fremmest har beskæftiget mig med voksenundervisning.
Der er det jo så udpræget det, man må gøre.
Det er klart, at den danske folkeskole har en
lang og gammel tradition for at indoktrinere kristendomskundskab. Og der sagde Grundtvig i øvrigt, at det ville han have afskaffet.
Det kunne godt være, at kristendommen blev mere udbredt, hvis man lod være med al den undervisning, som jo havde til formål at sige,
at det og det er det rigtige, og det og det er systemet, det og det skal i slutte jer til og bøje jer for og leve med.
Det var han altså imod.
Jeg læser Henning Fonsmark på den måde, at han vil sige, at der ikke må findes voksenundervisning eller folkeoplysning eller
folkeopdragelse, for det er et udtryk for, at folket ikke er godt nok.
Det er ligesom om han aldrig har været ude for en undervisning, som altså ikke var indoktrinerende, som ville frigøre og
selvstændiggøre eleverne, præsentere dem for et stof, som de så selv kunne acceptere eller ikke acceptere. Og det er jo det
der sker eller bør ske i hvert fald i al voksenundervisning og hvert fald i højskolernes undervisning.
Erik A Nielsen
Hvis man nu tænker på de bedste undervisningsforløb, man har været igennem, altså steder hvor en lærer faktisk greb dybt
ind i ens liv, overbeviste en om noget, måske oven i købet var med til
hvilke valg af erhverv eller interesser, man senere hen foretog, så beroede det vel i høj grad på, at den lærer faktisk var meget
stærkt personlig til stede i det, som hun eller han sagde, og så er spørgsmålet, er det en ufrihed, er det
en slags forførelse, en sådan stærk personlig lærer foretager, eller kan man godt forestille sig, at der er en frihed, selv om en
lærer træder stærkt i karakter over for sine elever?
Vilhelm Nielsen
Det synes jeg godt man kan. Også når jeg tænker tilbage på den undervisning, jeg selv har fået.
Den undervisning som virkelig har betydet noget for en, den skal for det første være givet af en mand (eller en kvinde, selvfølgelig), der kan sit stof, der virkelig behersker sit område. For det andet skal det på en eller anden mærkelig måde fremgå af hele undervisningsforløbet, at han eller hun er virkelig engageret i det, at
det betyder noget, for vedkommende. Men så kommer selvfølgelig, om man bliver forført, som du siger.
Det kan man selvfølgelig blive, og så må man på et eller andet tidspunkt selvstændiggøre sig og sige, ja, det
var en stor personlighed og en dygtig lærer, som kunne det hele, og han
fremstillede det så og så fint og godt, men jeg vil nu alligevel selv undersøge det og selv tage min stilling til det.
Erik A Nielsen
Jeg kunne godt have lyst til at nævne for dig et par lærere som har været meget gennemslagskraftige.
For det første kunne jeg have lyst til at nævne, at
Henning Christoffersen en lang overgang talte næsten som Poul Hartling, eller at mange SFere næsten snakkede fynsk,
fordi det havde Axel Larsen gjort. Man kunne også nævene, at alle skuespillere der nu er en måske
halvtreds-treds år alle sammen havde som deres yndlingsefterligning
kunne tale som
Poul Reumert. Hvad ligger der i denne mærkelige ting, at store personer, de ligefrem fremkalder en vilje hos deres
elever, hos deres beundrere, til at gentage helt ned i deres stemme, deres håndbevægelser, deres udseende, i det omfang, det
kan lade sig gøre,
hvad ligger der i den der efterligning, som undervisningsfaktor?
Vilhelm Nielsen
Jeg er selv i sin tid blevet beskyldt for, en gang i hvert fald, at ligne eller efterligne Hal Koch, som jo var en af de
lærere, som virkelig har betydet meget for mig. På et vist tidspunkt sagde jeg til mig selv,
nej, nu må du altså holde op,
nu skal du selv finde ud af, hvad du vil og hvordan du vil. Om det er godt eller dårligt, det tør jeg ikke sige, men jeg tror bare, at
det kan man simpelthen ikke værge sig imod.
Erik A Nielsen
Hvis nu man ser på en helt anden
retning eller en helt anden udvikling, som sker i moderne undervisning, nemlig
den vældige fremtrængen af alle mulige former for apparatur, er der så ikke en underlig upersonliggørelse eller mekanisering
af undervisningen ved, at man aldrig mere holder et foredrag eller gennemfører en undervisningstime uden at have
en overheadprojektor eller en fjernsynsfilm eller noget tredie, at man altid tvinger mennesker til at sidde og kigge ned på
duplikater, men
at man altsa hele tiden
rammer selve den direkte samtale eller ord-til-ord samtale, som finder sted i en undervisning?
Vilhelm Nielsen
Jeg har altid i min undervisning af flere forskellig grunde været meget tilbageholdende med de tekniske apparaturer. De kan
selvfølgelig bruges, og der er visse tilfælde, hvor man
slet ikke kan lave det man vil lave uden at have dem. Men i masser af tilfælde klarer man sig aldeles udmærket med en tavle og
et stykke kridt eller hvad man nu har af ganske simple ting. Vi ved jo allesammen at film, for eksempel,
er blevet misbrugt i den grad i undervisningen. De blev selvstændige i stedet for være et middel, der skulle bruges til
en bestemt ting. På den anden side har jeg i visse sammenhænge haft megen fornøjelse af en båndoptager,
hvis jeg ville opøve eleverne i at
bruge deres stemme og fortælle noget eller referere eller gengive et eller andet. Det tror jeg man kunne have meget mere fornøjelse
af, men det kræver igen, at det helt bevidst bruges som et middel og ikke får lov til at blive det, der ligesom er sagen selv.
Erik A Nielsen
Hvis vi nu tager
masse af den moderne erhvervsrettede undervisning, som folk kommer ud for, for eskempel
også på efteruddannelseskurser og andre steder, så har jeg et indtryk af,
at den i virkeligheden tit er ret nyttesløs og ret kedsommelig, fordi den i højere grad er præsentation af et apparatur, end
den egentlig er et møde mellem en gruppe mennesker og en lærer.
Vilhelm Nielsen
De gange jeg har været ude for undervisning, der brugte overheadprojektor, har jeg i hvert fald
i 90 procent af tilfældene sagt til mig selv, at det akkurat lige så godt kunne gøres på en tavle, og måske endda bedre.
Fordi da kunne man følge med i hvordan disse tal og opstillinger blev fremstillet, mens i overheadprojektoren er de færdige.
Erik A Nielsen
Det vil sige arbejdsprocessen er tilbagelagt
og den burde i stedet finde sted mens man –
Vilhelm Nielsen
Ja, det var det, man kunne lære mest af.
Men når det kommer til det helt moderne apparatur, computere og alt det der, må jeg sige, at jeg er
for gammel. Det har jeg ikke oplevet. Det fandtes ikke. Jeg gik af i 1983. Ja det fandtes måske nok, men det er jo blevet almindeligt
i en helt anden grad siden da.
Erik A Nielsen
Nu er det jo ikke fordi vi skal sidde her og blive maskinstormere, men man kunne godt have lyst til alligevel at påstå, og
høre, hvad du siger til det, at der findes mange lærere nu, som så at sige er
iført dette appartur som en slags uniform eller som et signal om, at de er forberedte og dygtige. De
mister tilsvarende grad af personlig overbevisnings kraft eller
vilje til at henvende sig til mennesker, fordi de egentlig er færdige med deres forberedelse, undervisningsforløbet er forbi,
før det begynder.
Vilhelm Nielsen
Ja, det tror jeg er rigtigt nok, men jeg har ikke så mange erfaringer
hverken med selv at bruge det eller med at høre på det eller
være genstand for det, om jeg så må sige. De erfaringer jeg har, de har rejst en skepsis og en aversion imod det hos mig, det må jeg indrømme. Og det
er fordi, jeg synes at det, du kalder den direkte kontakt, hvor man altså bruger sin stemme og hvad man ellers har, det har for mig været det, der er nerven i al undervisning.
Erik A Nielsen
Kan man sige, at undervisning har en karakter af et dramatisk eller parliamentarisk forløb
i den forstand, at
selve undervisningens grundsituation er den
at veksle synspunkter til stadighed i en form for frihed?
Vilhelm Nielsen
Ja det synes jeg godt, man kan sige. Men det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at der hele tiden skal foregå
en dialog eller et dramatisk forløb imellem lærer og elever.
Det kan jo også godt foregå på den måde, at læreren forudser eller fornemmer, hvad elevernes
indvendinger eller holdninger eller spørgsmål er,
og at det så kommer til at præge
han fremstilling. Men det kræver selvfølgelig en sans for, hvad andre mennesker føler og tænker.
Erik A Nielsen
Hm. Og det kræver måske også, at man i en vis forstand hviler lidt roligt i sig selv og tør spille sig ud i en
undervisningssituation?
Vilhelm Nielsen
Ja.
Erik A Nielsen
Vilhelm Nielsen, nu har jeg valgt et andet stikord til vores samtale, som
måske i forste omgang overraskede dig lidt,
jeg har valg ordet skepsis. Og det valgte jeg egentlig, fordi
de gange, jeg har hørt dig holde foredrag eller har læst ting, har det slået mig, at
en af dine egenskaber var skepsis. Ikke den eneste, men en af dine egenskaber var skepsis. Det vil sige, at du ikke var en mand som
man straks overtalte og fik med på hvad som helst, men man fornemmede såden en – hvad skal jeg kalde det – rolig distance,
en ventetid før du lod dig overbevise.
Og når jeg gerne vil have dig til at sige lidt om skepsis, så er det for det første fordi, jeg synes
det er en overordentlig interessant og måske lidt sjælden egenskab. Skepsis betyder, har jeg læst mig til i fremmedordbogen, såmænd ikke andet end eftertanke eller beskuen, men betyder jo ofte
i moderne sammenhæng noget mere, ja, destruktivt eller farligt.
Vil du godt vedkende dig, at
skepsis er en af dine egenskaber?
Vilhelm Nielsen
Ja, det vil jeg godt, og jeg da også undertiden blevet beskyldt for at være, eller har i hvert fald
fået at vide, at jeg var, skeptisk.
Og det anser jeg egentlig ikke for en negativ ting. Jeg synes egentlig, vi alle sammen har pligt til at være lidt skeptiske
over for alt det vi møder.
Det er klart, at når det drejer sig om mennesker og vores forhold til vores medmennesker,
kan skepsis ikke være grundbestanddelen. Men det hører med alligevel, synes jeg.
Erik A Nielsen
Altså, skepsis er ikke kun en negativ eller ødelæggende aktivitet?
Vilhelm Nielsen
Nej, det synes jeg ikke. Jeg er næsten
nødt til at trække nogle eksempler frem, hvis jeg skal forklare, hvad jeg mener med det.
Da jeg blev højskolelærer i sin tid, da gik der en parole, som jeg standsede meget ved.
Den stammede fra en forstander oppe i Vrå, der hed Arne Brandt Petersen, som er død for længe siden. Han sagde, at det er
højskolens opgave at lære de unge mennesker at elske livet i en verden, der ikke bliver bedre.
Det passede mig, eller
det standsede mig, eller det var
noget, jeg tyggede på og overvejede. Det rummer en skepsis over for al idealisme og overfor alle menneskelige anstrengelser og virksomhed. Han sagde ikke, man skal lære de unge mennesker at lade være med at forsøge på
at forbedre verden, men han sagde, at
man skal lære dem, at de skal elske livet i en verden, der ikke bliver bedre. Fundamentalt bedre.
Det hænger selvfølgelig sammen med situationen den gang lige efter krigen, ja man kan også godt sige situationen in trediverne.
Jeg er jo så gammel så min ungdom faldt i tredverne.
Og da var der jo store idealistiske bevægelser, som virkelig troede på og arbejdede for, at verden skulle blive bedre
og altså ville have unge mennesker til at elske livet i en verden, der kunne og skulle blive bedre. Det gælder jo
både nazismen og kommunismen og til en vis grad alle mulige andre politiske bevægelser.
Det gælder jo også modstandsbevægelsen. Tænk på, hvor mange mennesker, der regnede med, at den ville føre til en bedre verden,
eller i hvert faldt til virkelig afgørende bedre forhold i Danmark.
Så fik vi hele den periode, de næstfølgende tyve år,
hvor de unge mennesker for så vidt blev snydt for den oplevelse, det er for et ungt menneske at komme ind i en stor idealisme. Det
fandtes ikke i 50'erne. Men så kom det sandelig igen med en voldsom styrke i slutningen af 60'erne.
Og der stod man altså der, med sine erfaringer og sin alder og alt det der. Hvad søren skulle man gøre?
På den ene side følte jeg, at det er
enhver ungdoms ret at blive grebet af en stor idealisme og kaste sig ind i hvad søren det nu kan være.
På den anden side kommer der jo tømmermænd, og der kommer
desillusion. Jeg kan huske, at jeg engang sagde ved et møde eller en sammenkomst,
vi får snart brug for nogle midler mod desillusion, som kan få folk til at slås og kæmpe til trods for, at det, de hidtil har
kæmpet for, viste sig at være en illusion. Det fik jeg ikke noget godt svar på.
(Latter)
Erik A Nielsen
Har du somme tider som lærer følt, at det var en lidt besværlig opgave, at man måtte slå koldt vand i blodet på sine
elever eller hvordan, når man er blevet ældre,
hvordan administrerer man det, at man har levet længere, uden at blive en Hieronimus, sådan en Holbergsk
nedslående eller moraliserende figur?
Vilhelm Nielsen
Ja, det vil jeg godt have en anvisning på.
Det er faktis meget vanskeligt.
På den ene side kan man ikke lade være med at glæde sig og sige, det er virkelig unge menneskers ret og blive begejstrede og kaste sig ud i et mægtigt arbejde, og gerne i et stort fællesskab.
På den anden side vil jeg altså alligevel holde fast i Arne Brandt Petersens parole,
at det, det i virkeligheden drejer sig om, er at lære dem at elske livet i en verden,
som ikke bliver bedre.
Erik A Nielsen
Kan man være skeptisk og ivrig samtidig? Kunne man tænke sig, at en af de ting, man lærte, når man bliver ældre,
er en lidt
stillere og mere glødende form for engagement,
som man altså fastholdt samtidig med, at man havde en vis
beskuende afstand til den?
Vilhelm Nielsen
Det ved jeg ikke, om man kan.
Jeg syntes altså ikke dengang, at jeg ville være med til at bekræfte de unge mennesker i deres illusioner,
sådan som jeg opfattede det.
På den anden side, så er det jo en forfærdelig ting at slå det hele ned, det skal man heller ikke gøre,
så bliver man en Hieronimus, som du siger.
Så må man vel ved at finde frem til noget
humor af en eller anden art,
både over for sig selv og over for alle mulige andre. Det er svært, navnlig når man står midt i
situationen. Og jeg gad vidst om det overhovedet kan lade sig gøre.
Erik A Nielsen
Vil du godt prøve at sige lidt mere om humor, hvordan du forstår humor i denne sammenhæng.
Vilhelm Nielsen
Ja, humor, det vil altså sige, at man trods alt
ikke tager sig selv så fantastisk højtidelig,
og heller ikke sine egne meninger og sin egen virksomhed. Når man altså ligesom bliver klar over, jamen
du er tidsbegrænset, du har nogle år eller nogle årtier, men hele verden afhænger ikke af, hvad du gør eller siger.
Erik A Nielsen
Men det betyder vel ikke noget i retning af
man ligesom bliver sarkastisk eller latterliggørende over for sig selv
også?
Så kan man lige så godt give slip eller
holde op med at ville noget mere for egen regning.
Vilhelm Nielsen
Det kan være en fristelse, men det er efter min mening en fristelse, det er ikke den vej, man skal gå. Sarkasme dur ikke,
hverken over for andre eller over for en selv.
Men selvfølgelig kan man være fristet til det.
Erik A Nielsen
Et af mine gamle emner, den svenske forfatter Lars Ahlin, arbejdede meget med forestillingen om humor.
Han opfattede humoren som en slags affjedringssystem, kunne man næsten sige. I i modsætning til en meget stiv vogn,
som vælter, så snart den kommer ud for den lille tue, så er humoren altså,
kan man sige, sjælens affjedringssystem, som betyder, at
den følger med i også ret uvejsomt landskab og altså holder balancen.
Kunne man sige, at humor bestod i at
menneskesjælens forskellige egenskaber fandt en bedre, en sikrere
form for samarbejde, efterhånden som man blev lidt ældre?
Vilhelm Nielsen
Ja, det synes jeg lyder meget rimeligt, det synes jeg.
Erik A Nielsen
Altså
at en af idealismens, den brændene idealismes
kvaler kunne være,
at den var ret ureflekteret, og at den busede ind i konflikter hurtigere, end den havde behøvet?
Vilhelm Nielsen
Ja det er den ene side af sagen. Men man kan også godt sige, at der er
anden side af sagen, som har med selve menneskelivets eller mennesketilværlsens love at gøre.
Nemlig at ligegyldigt hvor godt og hvor idealistisk, vi kører frem,
så vil vi på et eller andet tidspunkt opdage, at der
bivirkninger, som vi ikke har forudset, og som måske ødelægger det hele.
Erik A Nielsen
Og humoren har altså at gøre me, at være forberedte på at se de bivirkininger og tage hensyn til dem også?
Vilhelm Nielsen
Ja det har den vel. Der næsten er intet,
der sker i verden eller i dansk politik eller internationalt, som ikke pludselig viser sig at have nogle
frygtelige bivirkniner. Man kan selvfølgelig gå til
økologien, eller vækstfilosofien, og alt det der, men man kan da også gå til alt muligt andet, og det må vi
altså på en eller anden måde leve med.
Om humor kan hjælpe os til det, det ved jeg ikke. Jeg opfatter nærmest humor som noget med, at man ser sig selv og
sin virksomhed i et perspektiv, som siger, at det er ikke det vigtigste i hele verden, det jeg gør eller tænker eller mener.
Erik A Nielsen
Og det har altså – for nu at vende tilbage til skepsis – noget at gøre med, at man også kan være skeptisk over for sig selv, man kan have en betragtende afstand til sig selv?
Vilhelm Nielsen
Ja.
Erik A Nielsen
Men kan vi så ikke føre det over i det tredie
fænomen eller det tredie emne, jeg godt ville tale lidt med dig om, nemlig et af verdens
rigtig dyre ord,
visdom.
Vilhelm Nielsen
Ja, jeg må indrømme, at jeg blev lidt forskrækket, da du kørte op med det
Erik A Nielsen
Kan det overhovedet siges om noget moderne menneske, at det har visdom?
Vilhelm Nielsen
Du præsenterede mig jo for de der tre ting, skole, skepsis, og visdom.
Den eneste visdom, som jeg synes man kan snakke om, det er den, at man indser, at der er grænser
for, hvad man kan, ikke bare hvad jeg kan, men der er også grænser for, hvad mennesker i det hele taget kan.
Erik A Nielsen
Vil du turde vove et bud på, hvad man har kaldt visdom, hvad visdom har været i traditionen?
Vilhelm Nielsen
Nej, det vil jeg ikke, fordi
så skal man til de store filosoffer eller de store kulturpersonligheder, og det synes jeg ikke rigtig er mit område.
Jeg vil hellere citere den der meget banale ting fra Grundtvig med, "... når min Sjæl blev af sin Grublen træt, den hviled sig ved "Fadervor" at bede".
Og det vil så sige, efter min opfattelse, at visdom simpelthen består simpelthen i,
at det egentlig afgørende skal overlades til Vorherre.
Erik A Nielsen
En af mine grunde til at ville føre en samtale med dig er selvfølgelig også, at jeg gerne
vil have et menneske, der har levet ret længe i verden. Jeg vil godt stille dig det spørgsmål: Kan man
leve sådan, at en livserfaring i hvert fald efterhånden
summerer sig op hos en?
Kunne det betale sig at blive ældre, og opnår man nye former for indsigter ved at blive ældre?
Et jævnt og muntert, virksomt liv på jord
N. F. S. Grundtvig, 1839
Et jævnt og muntert, virksomt Liv på Jord
som det, jeg ville ej med Kongers bytte,
opklaret Gang i ædle Fædres Spor,
med lige Værdighed i Borg og Hytte,
med Øjet, som det skabtes, himmelvendt,
lysvaagent for alt skønt og stort herneden,
men med de dybe Længsler vel bekendt,
kun fyldestgjort af Glans fra Evigheden.
Et sådant liv jeg ønsked al min Æt
og pønsed på med flid at forberede,
og
når min Sjæl blev af sin Grublen træt,
den hviled sig ved "Fadervor" at bede.
Da følte jeg den Trøst af Sandheds Aand,
at Lykken svæver over Urtegården,
når Støvet lægges i sin Skabers Hånd,
og alting ventes i Naturens Orden:
Kun Spiren frisk og grøn i tidlig Vaar,
og Blomsterfloret i den varme Sommer,
da Modenhed i
Møde Planten gaar
og fryder med sin Frugt, når Høsten kommer!
Om kort, om langt blev Løbebanen spændt,
den er til Folkegavn, den er til Grøde;
som godt begyndt er Dagen godt fuldendt,
og
lige liflig er dens Aftenrøde.
Vilhelm Nielsen
Det er en meget krævende og meget farlig ting at komme ind på, synes jeg. Fordi
hvis man siger ja til det, så siger man jo, at man selv har erfaret så meget, så man altså har opsummeret en slags visdom der.
Og det synes jeg ikke er sagen.
Grundtvig fortsætter,
"Da følte jeg den Trøst af Sandheds Aand, at Lykken svæver over Urtegården,
når Støvet lægges i sin Skabers Hånd, og alting ventes i Naturens Orden".
Det der med at lægge støvet, altså hele en selv i sin Skabers hånd,
det er jo ikke forbeholdt gamle mennesker. Det er jo noget, man kan gøre på et hvilket somhelst tidspunkt af ens tilværelse, og
måske netop som et resultat af, at man indser, at det man vil og det man arbejder for, og det man kæmper for, for det første,
så når man det ikke,
"sejerløse falder kæmper alle", som det hedder,
og for det andet så skaber man altså uvilkårlig nogle utilsigtede bivirkninger
ligegyldig hvad man gør.
Erik A Nielsen
Men det vers, du nu citerer,
det er jo faktisk skrevet af en meget gammel mand, der blev præsenteret for sit digt og blev bedt om, så vidt jeg husker, at skrive et vers til. Er det ikke rigtigt?
Vilhelm Nielsen
Nej, det er ikke rigtigt, det er først de følgende linier.
Erik A Nielsen
Javel, godt.
Vilhelm Nielsen
Nu kan jeg ikke huske det, men det er også ligemeget.
Ja, meget gammel mand, han var jo altså lige så gammel, som jeg er nu.
Så vidt jeg husker, er det skrevet i 1853.
Nej det passer vist ikke, det er skrevet i 1839, men altså 60-årig eller sådan noget har han været.
Erik A Nielsen
Godt, men lad os så prøve at tage det, som er tanken i digtet, nemlig at vente alting i naturens orden, det kunne jo godt være,
at der var en slagst visdom i det?
Vilhelm Nielsen
Ja, det tror jeg også der er. Så er det selvfølgelig spørgsmålet, hvad er naturens orden?
Ja, det kommer jo altså i
de følgende linier, med "Kun Spiren frisk og grøn i tidlig Vaar",
og det er jo altså børnene og børneskolen. De skal betragtes og behandles som grønne spirer, og der er det meget
tvivlsomt, om de skal sættes i skole.
"... og Blomsterfloret i den varme Sommer, da Modenhed i ...".
Men altsa fra spiren og blomsterfloret og til
frugten. Det er det, han forstår ved naturens orden.
Erik A Nielsen
Men kunne man så forestille sig, at visdom var evnen at kunne læse livet fra dets afslutning?
Man lever livet, siger Kirkegaard, forfra, men man forstår det bagfra.
Vilhelm Nielsen
Ja.
Erik A Nielsen
Om man altså kunne sige, at før man kan formulere sig som Grundtvig gør i det vers, så skal man måske være blevet i hvertfald
lidt ældre, måske et gammelt menneske,
for at have fået den tålmodighed, at kunne sige, at alting ventes i naturens orden.
At ungdommen måske netop presser på for at få tingene hurtigere eller stærkere end naturen vil.
Vilhelm Nielsen
Uanset
at jeg selv er ved at blive gammel, har jeg længe haft en beundring for Grundtvig på det punkt, at
han placerer
alderdommen som en meget vigtig og væsentlig periode af menneskelivet, og det er vi jo ikke forvent med. Altså barndom og ungdom og
manddom, det vurderes højt,
men alderdommen er han altså også i stand til at vurdere højt.
Erik A Nielsen
Men det var derfor, jeg ville have dig til at sige noget om visdom, ikke sandt, for ...
Vilhelm Nielsen
Ja, det kommer jo på en mærklig måde til udtryk i det der med aftenrøden, altså
"... lige liflig er dens Aftenrøde."
Tænk på hvor stærket et ord det er at sige, at aftenrøden, altså alderdommen, er liflig.
Og når den er rød, er det fordi den er lige som morgenrøden. Den er altså lige så liflig som morgenen, men den er bare mere klar, den er mere, ja man kan godt sige
den er erfaren, den har nogle erfaringer at bygge på, som man ikke har hverken som barn eller som ung eller midt i handlingslivet.
Erik A Nielsen
Er det ikke en meget vigtig egenskab ved Grundtvig at fastholde i en moderne tid, hvor man kan synes at gamle mennesker ofte
rangeres ud?
Vilhelm Nielsen
Ja, det kan man sige simpelthen
ud fra den kendsgerning, at folk lever længere, de gamle bliver flere og flere. Og hvis man kunne få det indarbejdet, virkelig, at
alderdomsperioden er en liflig aftenrøde, det ville være fantastisk, mener jeg.
Erik A Nielsen
Altså man kan sige, at ligesom Vorherre skabte verden på seks dage og så
holdt en syvende dag, hvor han beundrede den, sådan kunne man måske mene, at det, der hedder otium
eller det, at man altså afslutter sit arbejde på et eller andet tidspunkt, at det ikke bare betød, at man
brød sammen fordi man havde
knyttet hele sin identitesfølelse til, hvem man var i den og den stilling på det og det sted.
Men at man altså netop fik en periode der var spejlvendt i forhold til barndommen ved, at man var noget ikke i kraft af de
stillinger og betegnelser,
man havde, men var noget i kraft af, at man var et menneske. Men nu havde man været et helt liv igennem og sad altså her i
livets syvende dag og kiggede tilbage med skepsis'en, altså i betydningen beskuen eller betragning.
Vilhelm Nielsen
Der vil jeg nok sige, der er skepsis ikke nok eller ikke det vigtigste.
Erik A Nielsen
Kun i grundbetydningen af at skepsis betyder beskuen, ikke?
Vilhelm Nielsen
Nå ja, så kan vi måske gå med på det. Jeg vil snarere sige, at den egentlige visdom, det er taknemlighed. Og det gælder ikke
bare alderdommen og den gamle, men
det gælder hele vejen igennem. Og det har igen sammenhæng med Skaberen og med Fadervor og alt det der.
Erik A Nielsen
Hvad betyder det for dig, at støvet lægges i sin Faders hånd. Hvad ligger der i den forestilling?
Vilhelm Nielsen
Ja der ligger jo først og fremmest det, at jeg har ikke givet mig selv livet, og det er heller ikke mig, der skal, når det
kommer til stykket, bestemme og afgøre min skæbne.
Selvfølgelig, man kan også sige det på den måde,
min form for undervisning, for nu at vende tilbage til skolen, den tilsigter frihed. Den tilsigter, at eleverne skal lære frihed
og de skal lære
selv at tage vare på deres liv. Men samtidig, så må jeg jo sige, at til syvende og sidst så er det altså
Skaberen, der har ansvaret for det, står for det.
Jeg ved ikke om du læste Poul Hammerich i søndags i Politiken, hvor han altså kører med hele den der sædvanlige tankegang
med at det er også for galt, at Gud har skabt os sådan så vi fører krige og ødelægger livet, og alt det der.
Jamen, vil han da have ufrihed? Skulle vi da være skabt ufrie, sådan så vi ikke kunne ødelægge vores tilværelse og vores liv?
Kommer vi nogen vegne på den måde? Altså det der dialektiske spil, at vi på den ene side selv har ansvaret for vores tilvarelse
–
hvis vi ødelægger den, så må vi tage
konsekvenserne
–
på den ande side så er det hele i Skaberens hånd. Det kan man ikke logisk få til at hænge sammen,
men sådan er det jo, efter min mening, og man skal ikke ønske det anderledes.
Vi kan ikke blive fri for det ansvar, at det er os selv, der skal sørge for, at der ikke kommmer krig i verden
og al mulig anden ondskab,
og hvis vi ikke kan det, ja så må vi tage konsekvenserne og følgerne.
Og det gælder jo i virkeligheden hele vejen i gennem. Det er
lige som om, Fonsmark aldrig har oplevet en undervisning, der var frigørende.
Han har formodentlig oplevet en gymnasieundervisning hvor man skulle lære det og det og mene det og det, havde jeg nær sagt.
Men højskoleundervisningen og efter min mening megen anden undervisning også, al poetisk undervisning
–
du er jo litteraturmand, ikke
–
går jo ud på, at eleverne selv skal opleve og føle det, det drejer sig om.
Erik A Nielsen
Mens vi nu har siddet her og snakket, har mørket langsomt lagt sig over stuen her,
og nu lyser så vintersneen ind igennem denne halvmørke stue. Jeg tror jeg siger tak nu, Vilhelm Nielsen, fordi vi fik lov til at sidde her og snakke med dig
med sneen uden for vinduet.
Lettere redigeret – visse formuleringer fra talesproget, som er distraherende i en skreven tekst, er omskrevet. – Red.
|